10feb2010
пиво
пиво

Роз’яснення УАВПП щодо розміщення реклами тютюну та алкоголю

По материалам: УАВПП

Роз’яснення юридичного медіа комітету УАВПП щодо можливостей розміщення реклами тютюну та алкоголю у друкованих ЗМІ після 01.01.2010, тобто після набуття чинності змін до Закону України «Про рекламу».

З 01.01.2010 року згідно з ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реклами» від 18.03.2008 року №145-VI набули чинності зміни до ЗУ «Про рекламу» щодо обмеження реклами алкоголю та тютюну у друкованих ЗМІ.

Відповідно до Закону України «Про рекламу» в новій редакції:

Частина 1 статті 22 «Реклама тютюнових виробів, реклама знаків для товарів і послуг, інших об'єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, забороняється:
в усіх друкованих засобах масової інформації (крім спеціалізованих видань);
Частина 2 статті 22 «Реклама алкогольних напоїв, реклама знаків для товарів і послуг, інших об'єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої, забороняється:
в усіх друкованих засобах масової інформації (крім спеціалізованих видань);

На сьогодні, ані Закон України «Про рекламу», ані інше законодавство, не надають вичерпного визначення поняття «Спеціалізоване видання».

Чинні нормативні документи містять лише наближені за змістом визначення:
Пункт 13.3 ДСТУ 3017-95
Спеціалізована газета - газета, яка систематично висвітлює окремі проблеми громадського життя, науки, техніки, культури та інших галузей діяльності і призначена певним категоріям читачів.
Стаття 1 Закону України «Про захист суспільної моралі»
Спеціалізований засіб масової інформації - періодичне друковане видання, радіо-, теле-, відеопрограми, інша форма розповсюдження масової інформації, у тому числі на електронних носіях, матеріали та повідомлення якого у цілому і систематично висвітлюють питання сексу або використовують сексуальну тематику як провідну.

З метою визначення поняття «Спеціалізоване видання» в контексті статті 22 Закону України «Про рекламу», необхідно виходити з логіки та понять, що містяться у цьому ж Законі.

Аналіз положень чинного Закону України «Про рекламу» засвідчує, що для цілей вищезгаданого нормативно-правового акту під поняттям «спеціалізоване видання», яке вживається у частині 13 ст. 21 та частині 1 ст. 23, розуміється друкований ЗМІ з особливими критеріями, які дозволяють вести мову про наявність спеціалізації. У випадку, передбаченому статтею 21 Закону України «Про рекламу», це категорія читачів («спеціалізовані видання, призначені для медичних установ та лікарів»), а у випадку, передбаченому статтею 23 згаданого Закону, таким критерієм є спеціальна тематична спрямованість («спеціалізовані видання щодо зброї»).

Враховуючи вищенаведене, для цілей Закону України «Про рекламу» «періодичне і таке, що продовжується, видання, яке виходить під постійною назвою, з періодичністю один і більше номерів (випусків) протягом року на підставі свідоцтва про державну реєстрацію» (ст. 1 «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні»), може вважатися спеціалізованим у випадку наявності та зазначення у свідоцтві про державну реєстрацію спеціальної категорії читачів та/або тематичної спрямованості.

Таким чином критеріями віднесення певного друкованого засобу масової інформації до спеціалізованих видань, у яких дозволяється реклама алкогольних напоїв та/або тютюнових виробів, за аналогією зі "ст.ст. 21, 23 Закону, на нашу думку, можуть бути наявність та зазначення у свідоцтві спеціальної категорії читачів – «доросле населення старше 21 року, споживачі, виробники алкоголю та тютюну», тематичної спрямованості (програмних цілей) – «висвітлення питань виробництва, споживання алкоголю та тютюну» та виду за цільовим призначенням: Спеціалізоване інформаційне, Спеціалізоване довідкове чи Спеціалізоване рекламне.

У випадку, якщо видання не створюється як нове (і, відповідно, не проходить процедуру реєстрації), і не проходить перереєстрацію (із заміною свідоцтва) внаслідок настання визначених у законодавстві причин (зміна назви, засновників), то у відповідності з ст. 20 ЗУ «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні» зміна тематичної спрямованості чи категорії читачів не є підставою для заміни свідоцтва. Тому будь-яке видання, яке прийняло рішення про спеціалізацію, може повідомити орган реєстрації про зміну категорії читачів та тематичної спрямованості листом і для підтвердження статусу Спеціалізованого, отримати повідомлення.
В усьому іншому реєстрація та діяльність спеціалізованих видань, нічим не відрізняється від звичайних видань. Спеціалізовані видання можуть створюватись у двох основних видах: як окреме видання та як додаток до основного видання.

Агентства 
АГЕНТСТВА125
МЕДИА70
ГРУППЫ9