|
Диджитал-контент и мифы авторского праваАвторский контент в диджитале становится неотъемлемой частью рекламных кампаний: он лучше справляется с задачами крупных брендов и нивелирует проблему нарушения авторских прав. |
СЕО New Strategies Group Володимир Чернер у співавторстві з юристом та адвокатом Віталієм Кордоном розповіли, у чому перевага крафтового контенту перед фотостоком для брендів, кому належать права на зображення у фото чи відео, і що у диджиталі виходить за межі авторського права.
Переваги крафту
Володимир Чернер. Інвестувати гроші в авторський контент надійніше та доцільніше, ніж у стоковий контент.
Якісний крафт виділить бренд на тлі конкурентів у діджиталі та краще запам'ятається цільовій аудиторії. До того ж це гарна можливість красиво та стильно передати основні комунікаційні повідомлення за допомогою унікальних фото та відео, відзнятих спеціально під бренд.
Жодна стокова фотографія з цим не впорається, оскільки вона апріорі не унікальна і може з'явитися в постах, банерах, відео або у зовнішній рекламі конкурентів. Згодом це позначиться на знанні та диференціації бренду у цільової, а отже гроші на промо бренду будуть витрачені в мінус.
Щоб уникнути подібних проблем, один із наших клієнтів викупив ексклюзивні права на зображення в американського провайдера стокових фото, відео та аудіо Shaterstock за 9 тис. доларів! Провайдер прибрав це зображення з портфоліо сайту, тим самим закривши можливість для інших компаній використовувати це зображення у рекламних кампаніях.
Віталій Кордон. Ще один спосіб вийти за рамки бюджету на просування – завантажити фотографію у Google. Здавалося б, всі знають, що це заборонено авторським правом, оскільки кожне фото має творця або правовласника. І якщо він заявить свої права, то доведеться платити гроші, у деяких випадках – чималі.
Те саме стосується моментів, коли беруть чиюсь картинку і додають до неї графічні елементи чи написи. Без дозволу автора фото – такі дії заборонені законом.
Володимир Чернер. Проте такі помилки часто роблять великі бренди. Щороку в IAB Ukraine розглядає кілька заяв від Getty Images, що володіє великим банком зображень, на незаконне використання фото в рекламній кампанії. Зазвичай справа до суду не доходить, оскільки бренди сплачують значні штрафи. Якби ці компанії працювали з крафтовими фото, то таких проблем не виникло б.
А брендам час прийняти той факт, що безплатні картинки в Google – це міф.
Авторське право на фото та музику
Віталій Кордон. Вільне використання зображень моделей у дизайнах постів, банерах та відео в диджиталі – також поширений міф.
Після проведення фотографування або відеознімання у всіх учасників виникають суміжні авторські права на зображення. І якщо з якихось причин модель чи актор не захочуть публікувати знімки, то закон буде на їхньому боці.
Тому перед початком знімання рекомендую отримати письмовий дозвіл на використання кадрів у рекламних кампаніях, а ще краще – закріпити це в окремому пункті договору, щоби надалі не витрачати час на судові розгляди та виплати штрафів.
Деякі бренди, щоб уникнути подібних прецедентів, жартома чи навмисно надягають на моделей або акторів маски тварин.
На зображення тварин у рекламі дозволу не потрібно. А відео з масками може вийти кумедним і навіть вірусним, як це сталося з промороликом онлайнового сервісу кредитування Moneyveo, в якому дівчата танцювали в масках єнотів.
Володимир Чернер. А ось музику, що сподобалася, доведеться купувати, тому що пройшли ті часи, коли відео з улюбленим треком безперешкодно постилося в соцмережах. Або шукати альтернативу на безплатних музичних стоках. «Нелегальне озвучення» в соцмережі спричинить відключення звуку, блокування відтворення відео або видалення поста зі спільноти бренду.
Щоб уникнути подібної долі, пропоную використовувати пісні та мелодії зі вільною ліцензією або отримати дозвіл у правовласника. Що стосується сторіс, то пропоную скористатися функцією Instagram Reels, що працює аналогічно Tiktok.
15-секундне крафтове відео в бан не потраплять, а вбудована музична функція Reels дозволить використовувати улюблені треки без ризику відключення звуку.
Віталій Кордон. Це не означає, що вся музика, фото та відео захищені авторським правом. Роботи геніальних композиторів, художників та фотографів через сімдесят років після їхньої смерті стають громадським надбанням. Кожен із нас може використати їх у своїх цілях.
Володимир Чернер. Ось чому руки з фрески Мікеланджело «Створення Адама», зображення українських письменників, «Мона Ліза» Леонардо да Вінчі та мелодія «Танцю цукрової феї» з балету «Лускунчик» Петра Ілліча Чайковського ще неодноразово з'являться у рекламних кампаніях.
У решти крафту, будь-то фото, музика чи відео є автор або правовласник, і авторське право буде на його боці.
Авторство не продається і не купується
Віталій Кордон. Існує думка, що якщо автор продає фото, музику, картину чи текст, авторські права переходять покупцю. Так ось це чистої води міф. Продати чи подарувати можна лише сам матеріальний об'єкт, у якому зображено чи відбито цей твір. Простий приклад – картина художника, що стає частиною колекції музею чи приватної особи.
Авторське право реєстрації не вимагає, вони починають діяти зі створення твору. Але якщо виникла спірна ситуація, то довести свій пріоритет допоможуть такі кроки:
- Першим оприлюднити свій витвір, опублікувавши його на сайті або в соцмережах зі знаком копірайт, прізвищем, ім'ям та роком створення.
- Підписати договір про передачу прав на твір.
- Якщо автора знайти не вдалося, то при публікації тексту, відео, фото попросити автора зв'язатися з ресурсом, який опублікував контент.
Володимир Чернер. Загалом, діджитал бореться з плагіатом, що підтверджується алгоритмами соцмереж, які блокують контент, захищений авторським правом, та небажанням організацій та брендів доводити справу до суду. І ми у New Strategies Group цю тенденцію підтримуємо.