21jun2005

Обмеження реклами тютюнових виробів

<P>&nbsp;</P>

Асоціація зовнішньої реклами України

 

Україна сьогодні вступила на шлях демократизації та введення європейських стандартів життя. Зокрема, на часі постало питання здоров’я нації, питання обмеження вживання шкідливої продукції, проведення широкомасштабних соціальних програм. На порядку денному постало і питання обмеження вживання тютюнових виробів: у Верховній Раді України зареєстровано низку законопроектів з цього питання, Президент Віктор Ющенко у своєму виступі закликав до серйозних заходів. Питання поступово набуває важливого суспільного резонансу, і очевидно, що Асоціація зовнішньої реклами України також має висловити свою позицію.

Учасники Асоціації, а також багато наших партнерів, усебічно підтримують необхідність обмежити вживання тютюнових виробів, і як один з важливих заходів – ввести заборону на рекламу тютюнових виробів. Ми стверджуємо, що в рамках свого європейського курсу Україна зобов’язана зробити це якнайшвидше – більше того, вже два роки ми активно просуваємо внутрішні стандарти такої реклами, наприклад, щодо попереджувальних написів.

Однак звертаємо увагу на необхідність відділення популістських закликів від реального втілення цих кроків, яке вимагає зваженого і серйозного підходу. Справа в тім, що проблема зачіпає не тільки інтереси тютюнової галузі чи рекламної, але і місцеві бюджети, інформаційний ринок загалом. Так, якщо розглядати зовнішню рекламу, то на сьогоднішній день, згідно з інформацією експертів, реклама тютюнових виробів на зовнішніх носіях займає кількісно 17,4% від загального обсягу реклами, а у грошовому вимірі – більше 21% (дані за перший квартал 2005 року). Обсяги реклами жодного іншого рекламодавця не зможуть негайно перекрити обсяги реклами тютюнових виробів. Як наслідок, негайна заборона зовнішньої реклами тютюну призведе до падіння галузі як мінімум на 20% та до еквівалентного зменшення надходжень до місцевих бюджетів.

Саме тому в Європі склалася практика поступової реалізації заходів по обмеженню реклами тютюну. Зокрема, діє Рамкова конвенція про контроль над тютюном, яка передбачає поступовий, 5-річний план заборони такої реклами. Згідно з цим планом більшість європейських країн тільки цього року дійшли до останнього етапу – максимальної заборони тютюнової реклами. В жодній країні не практикувалася різка і негайна заборона такої реклами, натомість 5-річний план дозволяв забезпечити поступову заміну тютюнових рекламодавців на інших, структуризацію рекламних бюджетів та зберегти стабільне зростання галузі без зниження надходжень до місцевих бюджетів від реклами.

Представником Президента України було підписано Рамкову конвенцію, тому очевидно, що і нам необхідно забезпечити європейські принципи, закладені в ній. Відповідно Асоціація зовнішньої реклами України вже винесла Президенту, прем’єр-міністру, парламентським комітетам свої пропозиції щодо втілення 5-літнього плану, які були розроблені згідно з експертизою європейської практики. Враховуючи економічні показники та рівень розвитку ринку ми звернулися до чільних представників влади з проханням винести в якості законопроекту наступний план обмеження реклами тютюну:

 

«1. Реклама тютюнових виробів повинна містити об’єктивну інформацію про характеристики тютюнових виробів і супроводжуватись інформацією про кількісний вміст у димі однієї сигарети смоли та нікотину та не повинна містити інформацію і будь-які зображення, які можуть ввести в оману споживачів реклами, що даний тютюновий виріб є менш шкідливим, ніж інші, або створювати неправильне уявлення про їх вплив на здоров’я людини, у тому числі включати такі характеристики як: “легкі”, “ультра легкі” тощо. Законом можуть встановлюватися і інші обмеження реклами тютюнових виробів.

2. Реклама тютюнових виробів забороняється:

з 1 січня 2006 року - засобами електронного зв’язку (по Інтернету), в тому числі телефонного;

з 1 січня 2007 року - транскордонними електронними засобами, в тому числі при трансляції спортивних змагань, концертів, інших розважальних заходів;

З 1 січня 2008 року – в кіно та театрах, під час спортивних змагань, концертів, інших масових заходів на площадках, аренах, полях, інших місцях, де ці заходи проходять (крім спеціальних виставкових заходів);

з 1 січня 2009 року – засобами зовнішньої реклами у населених пунктах (на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях, розташованих на відкритій місцевості), на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг, а також у друкованих засобах масової інформації (крім спеціальних видань);

з 1 січня 2010 року - засобами зовнішньої реклами поза населеними пунктами (на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях, розташованих на відкритій місцевості), на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг».

 

Подібні пропозиції повністю відповідають європейський практиці, зокрема, Рамковій конвенції. Вони конкретні і серйозні, вони вказують на наше бажання не просто закликати до популярних дій, а реально втілювати політику захисту здоров’я населення. Звичайно, вони потребують громадського обговорення, але учасники Асоціації переконані: маючи конкретні пропозиції, ми зможемо досягнути суспільного компромісу і до кінця літа ухвалити 5-річний план.

 

Звичайно, боротьба з тютюнопалінням вимагає більш складних рішень – соціальних програм, тютюнової антиреклами, економічних ініціатив. Ми готові включитися в роботу з цих питань, і готові сприяти тому, щоби по всіх напрямах були готові рішення. Ми впевнені, що європейський курс України потребує не тільки серйозних намірів, не тільки популістських заяв, але і конкретних пропозицій.

 

 

З повагою

Артем Біденко,

голова Координаційної ради Асоціації зовнішньої реклами України

 

 

Агентства 
АГЕНТСТВА125
МЕДИА70
ГРУППЫ9